4.439
7

Hoogleraar Economie

Esther-Mirjam Sent is hoogleraar Economische Theorie en Economisch Beleid aan de Radboud Universiteit Nijmegen en lid van de Eerste Kamer voor de PvdA. Hiervoor doceerde zij aan de University of Notre Dame in de Verenigde Staten en is zij visiting fellow geweest aan de London School of Economics en de Erasmus Universiteit Rotterdam. Haar onderzoeksinteresses omvatten de geschiedenis en filosofie van de economische wetenschappen alsmede de economie van de wetenschap hetgeen onder andere is uitgemond in twee boeken: The Evolving Rationality of Rational Expectations: An Assessment of Thomas Sargent's Achievements (Cambridge University Press, 1998), waarvoor zij de Gunnar Myrdal-prijs ontving, en Science Bought and Sold: The New Economics of Science (University of Chicago Press, 2002, samen met Ph. Mirowski). Zij is tevens mede-redacteur van de Journal of Institutional Economics. Recentelijk zijn haar onderzoeksinteresses uitgebreid naar gedragseconomie, experimentele economie en economisch beleid. Esther-Mirjam Sent is in 1994 gepromoveerd aan Stanford University in de Verenigde Staten.

De verborgen kosten van Candy Crush

Hoe handig Facebook-games inspelen op je beslissingen uit het verleden

Farmville, Candy Crush Saga, Dragon City, Song Pop, Monster Legends…. Gek word ik van de uitnodigingen voor die games via Facebook. Dacht ik net van Farmville af te zijn, vliegen me de uitnodigingen voor Farmville 2 alweer om de oren. Waar de games handig op inspelen, is dat we niet rationeel met zogenaamde verzonken kosten omgaan.

Verzonken kosten zijn kosten die we in het verleden hebben gemaakt. Traditionele economen menen dat mensen deze kosten niet meenemen in hun beslissingen. Immers, je kunt ze toch niet meer beïnvloeden. Zo heeft de Sociale Verzekeringsbank onlangs een ICT-project stopgezet waarin reeds 44 miljoen euro was geïnvesteerd. Aangezien dat bedrag niet meer teruggevorderd kan worden, is het economisch verstandig voor de SVB om de blik op de toekomst te richten. In de praktijk is het evenwel moeilijk voor een organisatie om de verleiding te weerstaan geld te blijven stoppen in een falend project.

Psychologische experimenten tonen aan dat onze beslissingen wel degelijk worden beïnvloed door kosten die we in het verleden hebben gemaakt. Zo zou het kunnen dat je per ongeluk kaartjes hebt om naar een concert te gaan en over duurdere kaartjes beschikt voor het theater diezelfde avond. Zelfs al word je verteld dat het concert beter zal zijn dan het theater, dan nog zul je waarschijnlijk kiezen om naar het theater te gaan. Oftewel, je neemt de verzonken kosten wel degelijk mee in je beslissing. En daarmee handel je niet rationeel, aldus traditionele economen.

Facebook-games spelen handig in op de bevinding dat we beïnvloed worden door kosten die we in het verleden hebben gemaakt. Zo word je bij een spelletje als Farmville voortdurend aangemoedigd om er tijd, geld en moeite in te steken. Doe je dat niet, dan raak je je investering kwijt. En hoe meer tijd, geld en moeite je erin hebt gestoken, hoe meer je kwijt dreigt te raken. Het gevolg is een uitzichtloze cyclus waarin je ten einde raad bij je Facebook-vrienden aanklopt voor hulp.

Maar bij mij ben je daarvoor aan het verkeerde adres. Ja, ik heb een leven. En nee, dat geef ik niet weg bij Candy Crush Saga.

Deze column verscheen ook op Voxweb

Fit

Esther-Mirjam schreef onder meer: Fit, verbeter de conditie van uw organisatie


Volg Esther-Mirjam ook op Twitter

Geef een reactie

Laatste reacties (7)