2.033
99

Tweede Kamerlid GroenLinks

Na een studie internationaal recht in Amsterdam, vertrekt Van Tongeren naar Australië. Daar is ze directeur van organisaties voor daklozen, vluchtelingen en mishandelde vrouwen. Ook is ze oprichter en directeur van een centrum voor vreedzame conflictbemiddeling. Terug in Nederland werkt Van Tongeren bij de provincie Noord-Holland, de gemeente Amsterdam en is ze directeur van een vrouwenopvang en een vestiging van de Sociale Dienst. Sinds 2003 is Liesbeth van Tongeren directeur van Greenpeace Nederland. Naast haar werk bij Greenpeace is ze bestuurslid van Women on Top en van een onderneming in duurzaam vastgoed. Ze werd in 2010 voor GroenLinks in de Tweede Kamer gekozen.

Een eigen auto hebben is uit de mode

Dit kabinet investeert in peperdure asfaltprojecten, terwijl het autogebruik al sinds 2005 niet meer groeit

Je verwacht het niet, maar het is waar. Autobranchevereniging RAI en GroenLinks zijn het eens: een eigen auto hebben is ‘uit’. De toekomst is voor autodelen, flexibel werken, betalen per kilometer en zuinige technologie. Een nieuwe consensus is in de maak. Nu minister Schultz nog, want het is de hoogste tijd voor een nieuwe kijk op vervoer.

Het mobiliteitsbeleid in Nederland is niet meer van deze tijd. Dit kabinet investeert in peperdure asfaltprojecten, terwijl het autogebruik al sinds 2005 niet meer groeit. Jongeren hebben steeds minder auto’s. We zien in de kantorenmarkt wat er dan gebeurt: we bouwen voor de leegstand. Extra asfalt is economisch onverstandig en de files los je er ook al niet mee op: knelpunten verplaatsen zich naar steden waar geen ruimte is voor al die extra auto’s.

De RAI signaleert in haar recente publicatie Trends in mobiliteit 2030 dat de rol van de eigen auto kleiner wordt en die van deelauto’s toeneemt. Ook ziet de branchevereniging steeds meer effecten van Het Nieuwe Werken waardoor het verkeer zich beter verdeelt over de dag en de files daarom afnemen. Het CBS laat dat deze week zien met nieuwe cijfers over het autobezit onder jongeren. Hoewel er meer jongeren zijn, daalt het aantal auto’s van deze groep. Niet alleen in Nederland daalt het autogebruik, ook in de VS, Japan en West-Europese landen zien we deze trend.

De grootste uitdagingen als het gaat om vervoer zijn volgens de RAI olieafhankelijkheid, klimaatverandering, de beperkte ruimte en gezondheidsproblemen in steden. En ook over de oplossingen kunnen we het eens worden. Een ambitieuzere inzet op zeer schone voertuigen zoals elektrische auto’s, makkelijkere en betere aansluiting tussen treinen, trams en schone auto’s, accurate reisinformatie en moeiteloos boeken. Bovendien voorspelt de RAI dat betalen naar gebruik de standaard wordt, ook op de snelweg.

Het is een kwestie van gezond verstand. Niet voor niets sloegen de wethouders van vijf grote steden – drie VVD’ers, een D66’er en een GroenLinkser – onlangs de handen ineen en stuurden een brandbrief naar het ministerie van Infrastructuur & Milieu. Zij krijgen de luchtkwaliteit in hun gemeenten niet op peil omdat dit Kabinet  geen maatregelen wil nemen voor schone lucht. Dat is een verfrissend geluid in het doorgaans gepolariseerde debat over automobiliteit, waarbij GroenLinksers en VVD’ers vaak tegenover elkaar staan.
Wij zijn ervan overtuigd dat er draagvlak is voor een trendbreuk in het mobiliteitsbeleid: slimmer, gezonder, goedkoper en duurzamer. Minister Schultz heeft nu de historische kans om de afslag naar een schone toekomst te nemen.

Dit artikel is geschreven door  Liesbeth van Tongeren (Tweede Kamerlid GroenLinks), Jasper Blom (directeur van Bureau de Helling, wetenschappelijk bureau van GroenLinks) en Huib van Essen (Exact, de GroenLinks-werkgroep voor mobiliteit).

Geef een reactie

Laatste reacties (99)