675
3

Hoogleraar Economie

Esther-Mirjam Sent is hoogleraar Economische Theorie en Economisch Beleid aan de Radboud Universiteit Nijmegen en lid van de Eerste Kamer voor de PvdA. Hiervoor doceerde zij aan de University of Notre Dame in de Verenigde Staten en is zij visiting fellow geweest aan de London School of Economics en de Erasmus Universiteit Rotterdam. Haar onderzoeksinteresses omvatten de geschiedenis en filosofie van de economische wetenschappen alsmede de economie van de wetenschap hetgeen onder andere is uitgemond in twee boeken: The Evolving Rationality of Rational Expectations: An Assessment of Thomas Sargent's Achievements (Cambridge University Press, 1998), waarvoor zij de Gunnar Myrdal-prijs ontving, en Science Bought and Sold: The New Economics of Science (University of Chicago Press, 2002, samen met Ph. Mirowski). Zij is tevens mede-redacteur van de Journal of Institutional Economics. Recentelijk zijn haar onderzoeksinteresses uitgebreid naar gedragseconomie, experimentele economie en economisch beleid. Esther-Mirjam Sent is in 1994 gepromoveerd aan Stanford University in de Verenigde Staten.

Het doorgeschoten rendementsdenken op Nederlandse universiteiten

Hoog tijd om de cursusevaluaties eens te evalueren

Er is veel te doen over het doorgeschoten rendementsdenken op de Nederlandse universiteiten. Als onderdeel hiervan dien ik als wetenschapper te voldoen aan een abstract lijstje prestatiecriteria opgesteld door bureaucraten met weinig gevoel voor de dagelijkse wetenschappelijke praktijk.

Zo moet ik volgens de personeelsnotitie van mijn faculteitssecretaris een 3,5 halen voor mijn bacheloronderwijs, een 4 voor mijn masteronderwijs. Verdienen masterstudenten dan beter onderwijs? Erger, die scores zijn verre van objectief.

Cursusevaluaties zijn een reflectie van wat studenten zich herinneren, en niet van wat ze hebben ervaren. En daartussen kan een groot gat gapen, zoals blijkt uit een experiment met twee groepen mensen die een darmonderzoek ondergingen.

De eerste groep kreeg het reguliere darmonderzoek. Bij de tweede groep werd het reguliere darmonderzoek verlengd, waarbij de ervaren pijn gedurende de verlenging lager was dan gedurende het reguliere gedeelte. Vraag je de groepen achteraf hoeveel pijn ze hebben ervaren, dan meent de groep met het verlengde onderzoek lagere pijn te hebben ervaren. Met andere woorden, hun herinnering wordt vooral beïnvloed door het einde, en niet door het geheel.

Waarom zouden we bij een restaurant een gratis snoepje krijgen bij het afrekenen? Krijgen eersteklas passagiers een warm koekje net voor de landing? Maakt het ons achteraf niet uit of we één of twee weken een strandvakantie hebben gehouden?

Kortom, cursusevaluaties worden sterk beïnvloed door de laatste ervaringen van studenten. Worden ze afgenomen na afloop van het tentamen, dan zijn ze in sterke mate een beoordeling van het tentamen.

Hoog tijd, lijkt me, om de cursusevaluaties eens te evalueren. Jammer alleen dat de bureaucratie die daarvoor nodig is verder ten koste gaat van het rendement.

Deze column verscheen ook op Voxweb

Fit

Esther-Mirjam schreef onder meer: Fit, verbeter de conditie van uw organisatie


Volg Esther-Mirjam ook op Twitter

Geef een reactie

Laatste reacties (3)