3.181
54

Strategist

Nadine Ridder is geen traditionele Strateeg. Ze is zeer gepassioneerd over de mogelijkheden en uitdagingen die de tijd waarin we leven kenmerken en door haar ervaring bij VICE een ware Millennials Expert. Ze heeft een veelzijdige marketing communicatie achtergrond (PR / Media / creatieve bureaus, adverteerder en uitgever in Amsterdam en Londen) en is werkzaam als Freelance Strateeg voor verschillende opdrachtgevers.

Millennials. Het zijn net mensen

Een reactie op drie veel voorkomende opmerkingen over millennials, vanuit een millenial perspectief.

Mijn artikel op Joop over millennials maakte veel los. Niet geheel onverwacht was er kritiek vanuit de niet-millennial hoek en herkenning vanuit de millennials. Ik schrijf dit artikel als reactie op deze kritiek. Ik vind het belangrijk dat er een dialoog ontstaat, omdat er blijkbaar een kloof bestaat. Zonder iedereen over één kam te willen scheren, valt het mij op dat er zeker bepaalde waarden en overtuigingen zijn toe te kennen aan generaties. Drie opmerkingen komen steeds terug en daar ga ik nu dieper op in vanuit mijn millennial-perspectief.

Foto: CC Philipp Engelmann

1. Wij vinden onszelf geweldig
Nou, geweldig is misschien wat overdreven, maar wij zijn blij met wie we zijn en wat we kunnen. Wat is daar mis mee? Het zou erger zijn als we onszelf verschrikkelijk zouden vinden. We zijn gelukkig nu wel een beetje klaar met die oer-Hollandse ‘doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg’ mentaliteit. Mede door invloed vanuit andere landen weet iedere millennial dat een beetje zelfvertrouwen de mens verder helpt in het leven. Waarom zou je niet mogen benoemen waar je goed in bent? Verder hebben wij geleerd om te reflecteren, zodat we groeien en een betere versie van onszelf kunnen worden. We worden door social media ook voortdurend geconfronteerd met feedback en met prestaties van anderen. Deze zelfreflectie en online validatie wordt nogal eens geassocieerd met egocentrisme, want we zijn de hele dag met onszelf bezig. Klopt, want wij hebben geleerd: een betere wereld begint bij jezelf.

2. Wij zijn verwend door onze ouders
Ja, misschien wel. Onze ouders hebben ons gezien voor wie we waren en ons gestimuleerd te zijn wie we willen zijn. Zou je een kind dan van jongs af aan op haar beperkingen moeten wijzen? Nee, daar wordt een mens niet gelukkig van. Nu wordt vaak gezegd dat millennials niets uitvreten omdat ze voor ieder wissewasje applaus willen. Eerlijk gezegd ben ik deze millennials niet vaak tegengekomen, maar ze zullen best bestaan. Vergeet echter niet al die millennials die door deze positieve stimulans op jonge leeftijd grote dingen bereiken omdat ze in zichzelf geloven. Dit betekent niet dat er geen sturing moet zijn in de opvoeding of dat er geen grenzen zijn, maar net zoals op de werkvloer is goed ouderschap geen management by fear.

3. Een generatiekloof is van alle tijden
Klopt, er is altijd onbegrip en discussie geweest tussen generaties. Maar de invloed van onze generatie op de wereld waarin we vandaag de dag leven is enorm. We leven in een digitale wereld waarin millennials (en generatie Z) de taal van technologie spreken en dus in grote mate de ontwikkeling en innovatie vormgeven. Levens- en werkervaring is zeker nog van waarde, maar op een hele andere manier dan voorheen. Denk maar aan founder/CEO en über-millennial Mark Zuckerberg, die één van de meest invloedrijke bedrijven ter wereld leidt. Kids die enorme beurzen aangeboden krijgen door technologiebedrijven, maar deze weigeren: dit was 20 jaar geleden ondenkbaar geweest. Voorgaande generaties hebben zich moeten aanpassen aan de ‘bestaande’ wereld op het moment dat ze echt volwassen werden. Leuk die hippietijd, maar als je 35 was werd het tijd voor een vaste baan en een gezin. Die idealen die koesterde je misschien nog wel, maar je leven werd compleet anders ingericht.

Nu is het echter zo dat de millennials zich niet aanpassen, millennials creëren een nieuwe wereld. Dit is het moment van transitie: we zien dat millennials steeds meer senior posities in bedrijven innemen en dus in toenemende mate invloed uitoefenen op het beleid. In 2020 zal al 50% van de globale workforce millennial zijn. De discussie gaat nu vooral over het omgaan met millennials op de werkvloer, terwijl de vraag die we ons werkelijk moeten stellen is: ‘Hoe leer ik als niet-millennial overleven in een millennial-wereld?’

Tenslotte kreeg ik het verwijt: ‘jouw betoog is niet onderbouwd’. Dat is het wel. Het is allemaal terug te vinden in onderzoek van gerenommeerde onderzoeksinstellingen. Het is niet eens nodig dit te Googlen, kijk gewoon om je heen wat er gebeurt. Alle belangrijke industrieën worden opengebroken door slimme start-ups die opereren vanuit de millennial mentaliteit: muziek, media, taxi, hotel, bank, retail, etc.

De verandering is echt. En het enige wat we zeker weten is dat deze constant is. Wij millennials hebben onze twijfel-mentaliteit nodig om te leven: in een constant veranderende samenleving hebben we geen idee hoe de wereld er zal uitzien over een paar jaar.

Dus al lijken we misschien te zelfverzekerd, zijn we verwend door onze ouders en nemen we de werkvloer ‘over’, het betekent niet dat we zeker zijn van een stabiel leven. Keuzestress, burn-outs en bindingsangst zijn ziekten van deze tijd. Daar moeten wij mee dealen, en daar kunnen we jullie levenservaring en wijsheid goed bij gebruiken. Dus laten we naar elkaar luisteren. Er is al genoeg verdeeldheid in de wereld, daar zijn we het hopelijk in ieder geval over eens.

Geef een reactie

Laatste reacties (54)